Hořice v Podkrkonoší 

 

Přejít na navigaci

Třídí se málo, připouští hořický starosta Ivan Doležal

Tisk

  • Datum: 8. 9. 2008 v 7.54,
  • Rubrika: Město Hořice,
  • Čtenářů: 604,
  • 17 komentářů
  • Hořičtí radní se stále nemohou rozhodnout, jakým způsobem bude město dál řešit odpadové hospodářství. Otázku další formy likvidace tříděného sběru se přitom snaží rozlousknout už několik měsíců.


Rozhodnutí nepadlo ani minulý týden, kdy radnice celou věc opět předala k posouzení odboru životního prostředí. Teprve až na základě jeho zprávy přistoupí k rozhodnutí, které však může místní Technické služby připravit o část tržeb.

"V současné době, tak jak je systém nastaven, se podle analýzy Eko-komu třídí separovaný odpad na málo místech. Podle některých návrhů by se měl počet sběrných míst rozšířit asi o padesát procent, aby k nim lidé měli blíž. Eko-kom by také dodal nové kontejnery na separovaný sběr," konstatuje starosta Ivan Doležal.

Zvýšením celkového objemu vytříděného odpadu a zkvalitněním sběru by se podle některých kalkulací mohla snížit ztráta z odpadového hospodářství ze současných zhruba čtyř set tisíc korun ročně asi na desetinu. Město by však muselo v případě svozu nádob s tříděným odpadem nahradit Technické služby firmou Marius Pedersen, které má odpovídající svozovou techniku. Beze změn, tedy v režii Technických služeb, by zůstal nadále pouze svoz použitých skleněných obalů.

Jde tak o klíčové rozhodnutí, které radnice stále odsouvá, což se potvrdilo i na posledním jednání rady. "Technické služby patří městu, a my jim nechceme brát tuto zakázku, ale také nelze ignorovat možnost zavést likvidaci odpadu bez ekonomické ztráty. Je tedy potřeba důkladně zvážit, která varianta bude pro město výhodnější," srovnává starosta.

Šéf odboru životního prostředí Jiří Kopáček potvrdil, že základní dilema spočívá v otázce výměny odpadových nádob a způsobu jejich svozu. "V Hořicích jsou dnes po městě rozmístěny dvaapůlkubíkové kontejnery se spodním výsypem, kdežto Eko-kom je navrhuje nahradit možná až devadesáti modernějšími kontejnery na plast a papír formou bezplatného pronájmu. Na základě toho by samozřejmě došlo k celkovému přehodnocení svozu tříděného odpadu."

Stanovisko odboru by prý mělo být připraveno do dalšího jednání rady.

Zdroj: Nové noviny, týdeník regionu, vychází každý pátek, www.jicinskozpravy.cz on-line zpravodajství Jičínsko, Hořicko, Novopacko.

Redakce: MK

Komentáře k článku

  1. Kája M.

    Posláno: 25. 9. 2008 v 7.24

    Taky tomu nerozumím,
    ty kontejnery jsou absolutně nevyhovující. Připadá mi to jako v Kocourkově. Doma už delší dobu poctivě třídíme odpad. Plasty, papír atd. dáváme do pytlů, pak přijdeme ke kontejneru a musíme z pytlů odpadky znovu vyndávat a po jednom házet. Pořád se po obyvatelích chce, aby se více třídilo (v pořádku, souhlasím), ale město by pro to také mělo něco udělat. Vidím jediné východisko. A téma počtu kontejnerů už raději komentovat nebudu… nemá cenu se rozčilovat.

  2. Pepan

    Posláno: 24. 9. 2008 v 20.08

    Proč město nepřistoupilo na nabízenou výměnu kontejnerů na tříděný odpad? Údajně měly cenu 400.000,– Kč a byly pro město zadarmo. Sklopím víko a dám tam celou tašku s PETkami či sklem. Teď musím dávat jednu flašku po druhé. Navíc jich mělo být 90 a tak by se zkrátila docházková vzdálenost. TS – naše organizace? Nenechte se vysmát. Proč mám platit někomu, kdo nemá potřebné vybavení a na náklaďácích převáží hlavně vzduch? Takto pojaté ekonomice opravdu nerozumím.

  3. Kája M.

    Posláno: 10. 9. 2008 v 13.04

    Pro pana Šuldu
    Věci, které jste vyjmenoval můžete odevzdat ve sběrném dvoře v Hořicích, pokud jste občanem Hořic. Více na http://www.ho­rice.org/…ospo­trebicu/

  4. Šulda

    Posláno: 10. 9. 2008 v 7.54

    Dobrý den,
    je to hezký třídit odpad, ale kam s větším odpadem z domácnosti? Podívejte se, co všechno máte doma v bytě či baráku a kam s tím, až to doslouží? Tyhle kontejnery po městě mají takový malý pidi otvory a tam nacpete maximálně PET láhve nebo novinový papír. Vemte si, když budete chtít např. vyhodit starý plastový koš. Ten se vám rozhodně do kontejneru nevejde. A to se nemluví, kam např. s pokojovou stěnou, obrazy, parketami, kobercem, stoly, židlemi … Kam s tím, to dnes nikdo neřeší. Nanejvýš se řeší odběr elektrospotřebičů a baterií, ale to je žalostně málo. Asi nikdo nevidí, co chrlí supermarkety za zboží, které zákonitě za pár let taky někde musí skončit.

  5. yetti

    Posláno: 8. 9. 2008 v 17.15

    Město nechce brát zakázku TS, které patří městu? A co se podívat na Novou Paku? Tam lidé třídí odpad a snad mají roční poplatek za odpad zrušený. Až jsem z toho zpocený. Městský úřad by měl být pro občany a nedřít jim z těla kůži zvyšováním poplatků každý rok. Do Paky to je malý skok. Práce zde a v okolí nejistá i málo placená, inflace mzdu mi krátí a řešení odpadů je tak snadný krok. Nebo snad jsem cvok?

  6. Michal

    Posláno: 8. 9. 2008 v 15.20

    To je vsechno moc pekne, ale mesto se zavazalo, ze KO do nejakeho roku snizi o dost procent.
    Zatim se tak nedeje. Presna cisla bych nekde jeste nasel, ale to asi neni uplne ted podstatne. Spis je tu pekne videt, jak si zastupitele nevidi do pusy a jak plni sve sliby.

    Odpad tridim a obcas se mi stane, ze kontejnery jsou doslova prervany treba papirem. Na co pak tridim odpad a budu mit nove kontejnery, kdyz se ani poradne nevyvazi…
    Samozrejme, situace je v kazdem koute mesta jina. Docela jsem si to zmapoval a nekde jsou porad prazdne kontejnery. Z toho je videt, kde se odpad ovazi vice, nebo kde se proste netridi odpad…
    Jestli se ma ale KO snizit, tak se ale nemuze porad divat jen na penize za svoz. Vsak mesto ma penez dost treba za jidelnu ;-) Porad slibovalo novou a prd, ty prachy vystaci na svoz odpadu na par let :-)

  7. O.K.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 14.17

    samozřejmě vím, že svoz jednou za dva týdny v minulosti fungoval-to není nic nového.
    O struktuře nákladů na svoz a likvidaci se můžu pouze dohadovat, přesná čísla neznám a myslím, že mmj. platím z daní lidi, kteří by to měli vědět a posoudit, jaká cesta bude nejlepší. Těch množností je řada.
    A k té poště: sice také vedu většinu korespondence v elektronické podobě, ale přesto mi chodí do schránky dost pošty s adresou(úřady, banky)-a to mi je 30. U lidí o generaci starších stále ještě podstatně převládá "fyzická pošta".

  8. Kája M.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 13.45

    A co se týká toho, zda mě někdo dopadne. Možná nějakou firmu, ale v době dnešní elektronické korespondence většině z nás už domů moc obálek nechodí a podle vyhozené pet lahve asi nepoznám, komu patřila.

  9. Kája M.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 13.42

    pro O.K.
    Pokud vím, tak v městě už jednou bylo možno si koupit známky třeba s odvozem jen 1× za 14 dní. Po této možnosti však rapidně stoupl výskyt černých skládek, tak se od toho upustilo. Jinak velmi podstatný podíl z odvozu odpadu právě dělají pohonné hmoty a mzdy pracovníků svozové firmy.

  10. O.K.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 13.33

    a to riziko, že mě někdo chytí, uvidí nebo jinak zjistí, komu odpad patří, za to snad nestojí.
    znám "historku", kdy byl v nejmenované obci nedaleko odsud nalezen takto vysypaný odpad a při prohlédnutí byly nalezeny poštovní obálky s adresou příjemce a zároveň toho, kdo to vyhodil!

  11. O.K.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 13.30

    pro Káju M.:
    nedokážu posoudit, jak velké procento nákladů na likvidaci odpadů tvoří palivo a mzdy, ale myslím, že samotná likvidace bude mnohem dražší. jinak by jistě časem zkušenost třeba ukázala, že stačí projíždět ulicemi jen jednou za 14 dní-samozřejmě mimo komerční oblasti atd.
    ad odvoz za město: je mi jasné, že některým lidem nedojde, že spotřebované palivo je vyjde dráž než zaplatit svoz.

  12. Petr

    Posláno: 8. 9. 2008 v 13.24

    Dobrý den, připojuji se k diskutujícím, kteří navrhují výměnu sběrných nádob. Stávající nádoby jsou podle mého názoru nevyhovující zejména kvůli malému otvoru. Doma třídíme odpad do pytlů a vyndávat jejich obsah znovu u kontejneru kvůli velikosti otvoru je zatěžující a nesmyslné.

  13. Kája M.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 13.19

    No ono to zas není tak jednoduché, jak se zdá. Mohou se zavést samolepky, ale při svozu dopředu nikdo nepozná, zda popelnici chcete vyvést či nikoliv a popelářské auto stejně tou vaší ulicí musí projet. A když nic nevyveze, nebude žádný příjem. Pohonné hmoty a platy pracovníků se však nějak zaplatit musí, proto se tím pádem zdraží třeba pětinásobně jednorázový odvoz a vy nakonec zaplatíte stejně. A s myšlenkou, že lidé jsou líní a odpadky budou nebudou vyvážet někde za město bych se neztotožňoval. Právě naopak, lidé někdy dělají neuvěřitelné věci, aby ušetřili pár kaček.

  14. andy moon

    Posláno: 8. 9. 2008 v 11.25

    souhlasim s O.K., prosim aby tyto nazory vzalo mesto navedomi, pokud si je neprectou na webu, prosim aby jim je byly vytisteni:))

    nebo jako v usa, nalevo trideny odpad, napravo smesny, firma odvazejici odpadky se postara o zbytek, kontejnery by byt nemusely, kdo by u baraku netridil spravne, pokuty, v usa to funguje, ale na tak radikalni zmeny nejsme asi jeste pripraveni…

  15. O.K.

    Posláno: 8. 9. 2008 v 11.01

    Dokud se bude za svoz platit paušálně, nebude to nikoho nutit k lepšímu třídění.
    Např. v SRN platí za každý odvoz popelnice celkem vysoké částky, takže raději třídí a příjezd svozového auta tak platí třeba jen 1×měsíčně. Myslím, že by se to dalo celkem snadno řešit samolepkami-koupím si jich např. 10 najednou (abych pro ně nemusela chodit každý týden) a když budu potřebovat vyvézt odpad, nalepím jednoduše jednu na popelnici a popeláři ji strhnou, škrtnou či jinak znehodnotí. A černé skládky? Lidé jsou líní a myslím, že jen málokomu se bude chtít naložit si odpadky do auta a jet někde za město a tam to vyhodit!

  16. Petr

    Posláno: 8. 9. 2008 v 10.47

    Výměnu kontejnerů by to rozhodně chtělo. Nevím, kdo mohl vymyslet tak malý otvor, což má do značné míry za následek taky ten nepořádek okolo kontejnerů. Zvýšení počtu kontejnerů je také na místě, protože člověk je bytost lenivá a tudíž, proč by měl chodit 300m k tříděnému odpadu, když popelnici má u baráku a polatky za odvoz komunálního odpadu musí platit tak nebo tak :-)

  17. andy moon

    Posláno: 8. 9. 2008 v 10.13

    Dobry den,
    myslim, ze zakladni chyba je vubec nastaveni systemu pro odpady.

    Pokud se plati pausalne, nikdy se nebude tridit! Protoze si lide reknou, stejne za to platim, budu tam hazet co se da, proc bych jezdil s plastem a papirem do specialnich kontejneru? Zname Cechy, ti to delat opravdu nebudou.

    Takze reseni?
    Kazdy si zaplati pocet odvezenych popelnic, tim padem pokud mi mesicne odvezou mene popelnic, usetrim, budu se snazit tridit abych v popelnici nemel plast nebo papir.

    Samozrejme by se muselo vyresit spousta otazek, zda by se nezvysil pocet cernych skladek a jak by se pocet popelnic odvezenych za obdobi platil.

    Je to jen nastin a snaha poukazat, ze pokud lide plati neco pausalne, chtej to bezezbytku vyuzit a nic navic delat nebudou…

    V Praze mi prijde prirozene tridit, motivuje me k tomu i sama pritomnost kontejneru a proste mam dobry pocit z toho, ze muzu spousta plastu vyhodit kam patri, u baraku kde stoji popelnice a kontejnery daleko a pausalni platby na rok, nebo na jak dlouho, lidi proste nemotivuje…skoda

Přidat komentář
  • povinné položky: *

*

*

 

Nahoru

Menu